duminică, 20 martie 2016

Rolul statului in economie - o abordare economico-filosofica





Rolul statului in economie

I. Abordarea economica (ideal, constatari, sugestii)

Prin cartile de economie se scrie ca statul ar avea de indeplinit urmatoarele atributii:
1. asigurarea cadrului legislativ necesar desfasurarii activitatilor intr-o economie de piata;
2. producerea bunurilor si serviciilor publice;
3. protejarea populatiei fata de orice "amenintare" (inclusiv de produse/servicii necorespunzatoare calitativ);
4. colectarea si redistribuirea veniturilor publice;
5. asigurarea cresterii economice si a bunastarii populatiei;
6. reducerea efectelor negative ale crizelor, de orice fel.
Oare in ce masura se respecta in Romania anului 2016 aceste directii de actiune? Sa le luam pe rand.

1. Cadrul legislativ ar trebui sa asigure si protejeze respectarea intocmai a drepturilor omului, cetateanului, consumatorului de produse si servicii, platitorului de taxe si impozite.
Pe de o parte este nevoie de reglementari in domeniu (adica sa fie abordate si clar definite toate aspectele implicate de o tema), iar pe de alta parte se impune existenta si aplicarea efectiva a unor sanctiuni drastice in caz de incalcare a normelor juridice. Si cum marea majoritate a romanilor se plang de mult timp de acest aspect, este clar ca sunt lacune. Poate trebuie constituita o comisie care sa gaseasca tocmai aceste "gauri", ca tot e tipic romanesc sa fie "comitete si comitii" care sa "cerceteze, identifice, analizeze, raporteze si sa formuleze recomandari"... pe care nu-stim-cine sa le aplice (aruncandu-se invinuiri si responsabilitati de colo-colo).

2. Statul trebuie sa asigure un bun sistem de aparare a tarii si a cetatenilor, a ordinii si a bunelor randuieli.
Statul trebuie sa asigure justitia pentru fiecare om in parte, cu justa masura si la timp.
Statul trebuie sa asigure un sistem eficient de servicii in sfera sociala, nu doar de protectie prin ajutoare minimale ci si prin sprijinire efectiva in rezolvarea cauzelor generatoare de probleme.
Statul trebuie sa acorde atentia cuvenita sistemelor de educatie si de sanatate. O societate "needucata" si bolnava este generatoare in lant de probleme grave de fond, mult mai mult decat o natiune cu oameni "asezati" si cu integritate morala, fizica si psihica (chiar spunea Platon ca legile nu sunt pentru oameni cinstiti, iar cei rai le ocolesc).

3. Cel mai important din punct de vedere juridic este dreptul la proprietate. De acord. Aici stam destul de bine (exceptand controversele de la unele retrocedari).
Dar cele mai importante pentru viata de zi cu zi sunt dreptul la libertate si la sanatate. Altfel spus, dreptul de a fi protejat impotriva abuzurilor de orice fel, iar cele mai frecvente "expuneri" vin din partea producatorilor de alimente in special, dar si de bunuri si servicii in general (telefonia mobila, de exemplu), care atenteaza sistematic la sistemul imunitar al omului, cu referire atat la propriu, cat si la figurat (rezistenta la stres). Asta ar fi consecinta pentru cei ce-si cauta dreptatea cu sudoarea fruntii...
Se spune ca orice om are dreptul la un nivel de trai care sa ii asigure sanatatea. Cum se respecta pe la noi aceasta intentie? Prin produse/servicii foarte ieftine si de foarte proasta calitate? Da, pentru marea majoritate a romanilor. Prin produse bune dar foarte scumpe pentru omul "de rand"? Da, pentru un segment foarte important din populatie. Prin testarea continua a rezistentei omului? DA!
De ce ar trebui doar statul sa se ocupe oficial de "protectia consumatorilor"? De ce n-ar fi si operatori "privati" in acest domeniu? Sa verifice produse suspecte (prin frecvente analize de laborator) si chiar servicii ("clientul misterios" ar fi foarte util), sa sesizeze rapid organele statului abilitate pentru acordarea de amenzi si alte sanctiuni, sa deruleze programe educative in acest sens pentru populatie, in completarea sistemului de invatamant de stat?

4. Bugetul Romaniei este mic, da, comparativ cu alte tari si cu potentialul nostru. Dar nu s-ar putea ca si acesti putini bani sa fie impartiti mai echitabil, in functie de importanta pentru cetatean? Desigur. Un sistem de stat "stufos" genereaza cheltuieli foarte mari, in detrimentul nevoilor mai urgente si mai "dureroase" ale mult mai multor oameni decat cei din sistemul public (nevoi amplificate tot de stat, prin aparatul sau foarte mare si cu multe de imbunatatit). O colectare mai cu exces de zel a veniturilor statului (taxe si impozite) de la cei cu datorii de peste 1000 euro (cu titlu de exemplu) ar fi foarte folositoare. Daca nu acum, atunci cand? S-a uitat de vorba romaneasca, simpla dar adevarata, ca "cine fura azi un ou, maine va fura un bou"?

5. In ultimii ani Romania a avut crestere economica. Foarte bine! Dar omul de rand nu simte efecte benefice. Si atunci, ne intrebam retoric, nu este o crestere artificiala? Sa speram ca nu....
Oare cum am putea cuantifica nivelul de trai, altfel decat prin venituri, consumuri si bunuri detinute? Prin serviciile de care beneficiaza un om (utilitati, ingrijire, instruire, facilitati diverse), perspectivele abordabile de fiecare in parte, stima care i se ofera, atitudinea celor cu care intra in contact etc. Daca privim astfel realitatea romaneasca, suntem jos de tot!

6. Daca in legatura cu efectele crizelor economice, financiare, statul se comporta cat de cat bine, in ceea ce priveste criza educationala, morala, criza din sistemul de sanatate si alte asemenea aspecte "delicate", statul denota ramaneri in urma. Sigur, sunt efecte in lant, dar cu o mai multa atentie focalizata pe puncte cheie, se pot obtine rezultate surprinzator de bune.

II. Abordarea politico-filosofica (probleme, solutii, viziuni)

1) Statul este un mediu, un cadru de desfasurare a proceselor, aparut firesc, din nevoia fireasca de organizare. (Nu voi detalia prea mult aici, ci doar voi puncta.)
- Statul a evoluat, dovedind pana acum o dezvoltare "baroca" (aparand tot felul de institutii care ar trebui sa rezolve sau sa previna problemele oamenilor), care nu-i straina totusi de birocratia excesiva inutila, ea "lucrand" impotriva cetatenilor.
- Statul este fondul de lucru, laboratorul expertilor care lucreaza pentru binele oamenilor.
- Statul nu trebuie sa ne garanteze numai indeplinirea nevoilor de baza (servicii pentru care platim), ci chiar (intr-o forma ideala) fericirea. Nu se mai spune acum de stres, ci de depresie, ca fiind boala secolului. Oare de ce?
- Statul trebuie "folosit" ca pe ceva necesar, constructiv, in favoarea tuturor si in egala masura. Nimeni nu-i mai presus de stat, asa cum nimeni nu-i mai presus de lege. Pana si cel care "dirijeaza" piramida democratica nu-i mai presus de aceasta birocratie, de acest sistem, de aceasta "piramida". Nu-i, adica, un privilegiat, un "rasfatat", fie el presedintele, primul ministru, guvernatorul bancii nationale etc.
- Vietile cetatenilor se desfasoara in acest mediu si sunt reglementate in acest "recipient" si le ofera siguranta, demnitate si prosperitate, nu teama, claustrofobie, agorafobie etc. Statul e cel care invita la implicare, la dezbateri, la solutionari de probleme (statul este, pana la urma, "sindicatul" tuturor cetatenilor).
- Statul nu inseamna partide politice. Partidele nu trebuie sa se suprapuna sistemului statului. Partidele ar trebui sa ajute statul, sa imbunatateasca sistemul, venind cu viziuni pe termen lung, valabile pentru noi toti. Partidul-stat apartine ideologiilor, iar acestea ucid. Daca lasam partidele sa creada ca pot reprezenta statul, le permitem sa se umfle in partide-stat. Partidele sunt doar "dirijori" in tranzit. Statul are un motor bun prin sistemele sale (ca scheme de functionare, ca modalitate de asamblare a componentelor), dar are nevoie si de "soferi" sau operatori la fel de buni, dirijori buni in fata unei asemenea "orchestre". Partidele nu trebuie sa insemne oameni-orchestra. Partidele (prin oamenii lor) nu trebuie sa se substituie statului sau sa eludeze statul.
- Statul este cu atat mai viu, mai functional, mai constructiv, cu cat are mai multi "prieteni", parteneri din societatea civila sau din mediul de afaceri (afaceri care au nevoie de acest mediu la fel de mult ca si cetatenii).
- Statul functional este transparent, adica ofera cetatenilor informatii si strategii pe rol, in lucru sau de perspectiva. Noi, oamenii care constituim societatea, nu suntem date statistice, ci parteneri de discutii, generatori de idei. Un stat trebuie sa se consulte si cu simpli cetateni. Ce casa este aceea care se decupleaza de fundatie? Ce lider este acela care nu tine cont de comunitatea pe care o reprezinta?
- Statul trebuie sa se suprapuna cu societatea civila, autohtona si autentica. De exemplu, statul roman trebuie sa stie sa reprezinte cel mai bine interesele romanilor, asa cum liderul unei familii stie sa-i reprezinte pe membrii ei. Un stat demn, puternic, apara pana in panzele albe interesele cetatenilor lui, se bate pentru ele. Un stat foarte bun este si un avocat foarte bun. Si asta fara sa deranjeze statele vecine ori alte state din lume. Interesele straine ar trebui sa conteze intotdeauna mai putin decat cele nationale. Nu suntem in timpul razboiului, pentru a ne alia unora sau altora, ori ca sa ramanem neutri. Statul, prin suveranitatea sa pe timp de pace, ar trebui sa insemne suficient de mult.
- Statul trebuie sa-si ajute cetatenii sa supravietuiasca, sa-i protejeze, sa-i incurajeze sa traiasca decent si sa se dezvolte continuu, in logica unei bune dezvoltari a unei intregi comunitati, sustinand toate initiativele bune venite din partea societatii civile, in acest sens. Dar pentru asta statul are nevoie de mai multe parghii (pe care le putem numi si "dubluri", "intariri", "propovaduitori", "sprijinitori"). Aceste parghii sau mecanisme de mentinere a unui stat functional pot fi diverse institutii, societati, organizatii sau asociatii ce functioneaza perfect legal.
- Statul nu trebuie sa insemne faramitare, regionalizare, federalizare, ci trebuie sa-i reprezinte pe toti cetatenii din teritoriu, fara vreo opreliste.

Schema urmatoare [se lucreaza la conversia ei in acest blog] speram sa fie suficient de sugestiva in alcatuirea unei imagini corecte asupra unei asemenea conceptii, venita din partea unui neprofesionist in ale politicii si organizarii statale (un profesor de liceu, de stiinte socio-umane).


2) Statul se vrea lup sau vultur?
- Statul-lup este acel stat care isi ignora cetatenii, batjocorandu-i, timorandu-i, inchizandu-le gura, neascultandu-i, nerezolvandu-le problemele, adica nereprezentandu-i.
Statul-lup este asemenea unui "inchizitor", abordandu-i pe cetatenii lui cu prezumtia de vinovatie, amendandu-i ori de cate ori are ocazia, incalcandu-le drepturi si libertati fundamentale.
Statul-lup se comporta banditesc, mafiotic, fara scrupule, fiind si profund corupt.
Statul-lup intoarce spatele atat cetatenilor, cat si lui Dumnezeu. El este un stat laic, ateu, chiar satanist (pangarit de ura si hotie, preacurvind cu corporatisti ori cu alte state ale lumii, vizand alte interese decat cele nationale).
Pe langa aceste etichete, statul-lup sau statul-hiena mai este si un stat neputincios, ce frizeaza chiar haosul sau anarhia.
- Statul-vultur este un stat demn.
Polonia, Ungaria, Rusia, Islanda, Grecia, dar si Coreea de Sud sau Singapore, pot fi asemenea state mandre care se lupta pana la imposibil pentru binele cetatenilor lor.
Statul-vultur crede in capacitatile cetatenilor lui, in puterea lor.
Statul-vultur isi iubeste cetatenii si se bate pentru ei, chiar cu riscul unor sanctiuni internationale venite din partea altor state, probabil, invidioase (pe nedrept, in acest context). Nationalismul nu trebuie confundat cu extremismul.
Pe langa aceste calitati, statul-vultur mai poate fi supranumit un stat virtuos si (de ce nu?) moral, drept, armonios (cum isi numea Platon proiectatul sau stat ideal).

Dupa acest "criteriu de sortare" a statelor, Romania oare ce fel de eticheta se straduieste sa aiba?
Asemenea unui sportiv in relatie cu spectatorii, vrem sa facem performanta pozitiva si sa fim aplaudati la scena deschisa, ori vrem sa facem performanta negativa si sa fim huiduiti?
Vrem sa facem un joc frumos (a carui strategie sa ne apartina) sau sa stam pe banca de rezerva, tristi si nebagati in seama?
Vrem sa fim un stat voinic sau unul atrofiat?
Tine de noi!

3) Cine dirijeaza statul?
a) politicienii (parlamentarii care au stiut sa se "vanda" in campanii electorale, care trec in mod "cameleonic" de la un partid la altul; guvernantii, ministrii, secretarii de stat si altii care n-au primit nici macar un vot din partea cetatenilor, asa cum nu primesc nici comisarii europeni - dar asta-i alta discutie- )?
b) tehnocratii (sau pseudo-tehnocratii care, probabil, sunt doar paravane ale partidelor "nemuritoare")?
c) guvernatorii alesi "pe viata", gen Isarescu?
d) serviciile secrete (autonome sau pseudo-independente, subordonate statelor influente gen S.U.A., Germania, Israel)?
e) lobby-stii (producatorilor de tigarete, de medicamente si ai altora)?
f) strainii (cei de la Bruxelles, din S.U.A. etc.)?
g) masonii (cei cu activitati "discrete")?
h) oculta sau "elita" mondiala sau marii finantisti ai lumii (gen G. Soros, clanul Bildenberg etc.)?
Nu conteaza, la urma urmei, cine anume dirijeaza statul! Ceea ce conteaza este ca cetatenii unui stat sa o duca bine, sa aiba un nivel de trai ridicat. In speta, romanii din Romania sa traiasca decent intr-un stat civilizat, nedecuplandu-se de istoria lor, de traditii sau de credinta stramoseasca.

4) Intr-un stat functional, trebuie sa-ti fie drag sa muncesti, beneficiind de un salariu minim decent, de exemplu cat media salariilor minime din U.E. Un salariu corect ne-ar face sa nu mai acceptam munca la negru. Cetatenii unui stat trebuie priviti cu prezumtia de ne-vinovati si de ne-infractori.

5) Afacerile private, mici sau mari, transparente si fara datorii la stat, nu ar trebui sa fie descurajate sau supraimpozitate.
Ba, dimpotriva, ar trebui sa fie invitati antreprenorii la masa negocierilor pentru stabilirea unor legi noi, necesare pentru imbunatatirea legilor vechi.
Mediul de afaceri trebuie astfel sa fie previzibil si prietenos (statul dorind sa te vada si la fata, sa tina cont efectiv si de parerile tale).

6) Sanatatea cetatenilor trebuie sa fie mentinuta, protejata, aparata de stat, chiar cu exces de zel. Firesc este ca nimic din ce dauneaza omului, "statul" (sistemul reprezentativ, constituit tot din oameni, desigur, cu buna credinta) sa nu accepte. Nu lobby-stii trebuie sa faca legile ori sa le intarzie pe cele bune! Avem tot dreptul nostru de cetateni la asta, platitori de taxe pentru un asemenea stat fiind.
Fumatul trebuie descurajat treptat pana la eliminare si considerat ilegal (impreuna cu toate afacerile legate de tigari), similar drogurilor. Consumul de tigari atenteaza la sanatatea fumatorului si a celor din imediata apropiere (mai ales a copiilor!).
Medicamentele trebuie restrictionate sever, iar reclamele la medicamente si "suplimente alimentare" interzise. Altfel, riscam sa "scoatem din schema" o mare parte din medici (sau asta se vrea?). Ei ar trebui sa fie singurele persoane apte sa emita recomandari pentru administrarea acestor preparate de laborator. (Orice medicament are efecte adverse, chiar si banalele vitamine, iar romanii sunt printre cei mai "harnici" din lume privind cumpararea medicamentelor fara reteta). Statul nu trebuie sa mai ingaduie ca cetatenii lui sa fie "spalati pe creier" prin reclamele la medicamente. Nu sunt "zombi", ci oameni! Statul ne trimite mai degraba la farmacii, decat sa ne incurajeze sa mergem la medici specializati, calificati, profesionisti, nu sa ne intrebam fermacistul, vecinul sau prietenul.
Undele electromagnetice, generate de puzderia de antene (multe fara autorizatii sau nerespectand legea) sa fie pe cat posibil limitate, in tot ceea ce inseamna orase, spatii de locuit sau spatii publice. Cum adica wi-fi in scoli, in magazine? Nu se stie ca acest internet fara fir este raspunzator, printre altele, si de avortul spontan? Vrem zapacirea creierelor, moartea neuronilor si imbolnavirea celulelor? sau linistea si sanatatea noastra? Nimeni nu isi asuma raspunderea pentru cele negative din societate! Aceasta ingrijoreaza cel mai tare! Este un alt pacat al unui stat cu raspundere limitata...
Viata in natura trebuie puternic incurajata (prin sport, subventionat de stat, prin mai multe excursii si tabere la costuri cat mai mici pentru copii, prin activitati organizate in afara scolii nu doar in vacanta s.a.).
Masinile poluante trebuie interzise! Cei care conduc intr-un stat sau ne reprezinta ar trebui sa fie un model si sa aiba mai ales ei masini nepoluante, chiar daca acum sunt (pe nedrept!) descurajant de scumpe.
Parcuri sa fie in toate orasele (uniform repartizate daca sunt mai multe intr-o localitate), cu multi copaci, multe banci si sa fie ingrijite corespunzator. Parcul inseamna relaxare, aer curat, priveliste placuta, nu fum (de tigara, de gratar sau de alte asemenea), muzica la maxim si de proasta calitate, mazgaleli pe statui si pe alte "obiective", gunoaie, gropi etc. N-ar fi bun un parc pentru cei mai mici, in care familiile acestora sa beneficieze de zone verzi in care, nu doar sa fie interzisi cainii, bicicletele etc, ci si ca cineva sa scuipe?...
Orasul trebuie sa fie si loc de odihna (nu cimitir!). Trebuie sa fie o placere sa te plimbi, pe jos sau cu bicicleta (daca ai pe unde), iar cand simti nevoia sa te asezi (din varii motive, placute sau neplacute) sa poti gasi destul de repede o banca. Sa fie curatenie si plante decorative care prin verdele si culorile lor relaxeaza! Oare nu se mai stie ca plantele curata aerul?. Pana nici in marile centre comerciale din Bucuresti (care gazduiesc retaileri importanti, fara limite de varsta in randul cumparatorilor) nu gasesti suficiente banci (desi traficul de persoane este foarte mare, raportat la suprafata), plantele decorative sunt adesea din plastic, iar "odorizantele" sunt foarte concentrate (sau necorespunzator distribuite dozele respective, in raport cu ventilatia complexului).
Mancarea nu trebuie sa contina cu niciun chip substante periculoase (E-uri si alte adaosuri). Statul actual nu numai ca le ingaduie, dar nici nu le poate depista (!) pe toate. Nu sunt suficienti oameni care sa controleze? Credem ca numarul persoanelor cu studii cel putin medii si fara ocupatie este mult mai mare si pretabil unor asemenea roluri. Banii sunt insuficienti? In prezent da, numai ca numeroase amenzi date sistematic si urmarite pana la plata integrala, ar insemna foarte mult, adica ar fi putea fi un buget suficient prin aplicarea corecta (nediscriminatorie) a legii. Amenzile sa nu fie prea mici (de forma) si nici sa nu se abuzeze doar de avertismente.
Fast-food-urile sa fie interzise. Nu mai este de mult un zvon ca mancarea din aceste unitati nu corespunde normelor alimentare. Ideea existentei unor unitati de servire rapida este foarte buna, in sine, nu doar in marile aglomeratii urbane, ci si pe langa autostrazi sau drumuri nationale, dar realitatea este mult sub asteptari.
Iradierea alimentelor este o practica frecventa, probabil, si in Romania. Dar nu este nimeni sa confirme sau sa infirme acest lucru. Modificarile genetice ale produselor nu sunt specificate nici ele decat de prea putini producatori.
Educatia in scoli pe tema mancarii sanatoase trebuie sa fie intensificata, transformata intr-o materie de baza (obligatorie, parte din trunchiul comun). Ar trebui sa fie si cantine cu mancare sanatoasa, in scoli (dar nu numai in scoli).
Iodul din sare sa dispara! Nu trebuie sa ne imbolnavim doar pentru ca statul porneste de la premise (voit) gresite, cum ca toti am avea predispozitie pentru nu-stiu-ce boli. (Se stie, de exemplu, ca excesul de iod duce la cancer de tiroida, iar romanii sunt, printre altele, mari consumatori de paine si nu din aceea fara sare. Urmeaza sa trageti voi - cititorii, consumatorii, cetatenii acestui stat - concluzia!)
Dar pentru toate acestea, trebuie sa existe in societate organisme (de stat sau private) puternice, oneste si foarte active.

7) Cetatenii nu trebuie tratati la gramada. Statul ar trebui sa se adreseze "personalizat" cetatenilor lui. Problemele sunt diverse, precum diversi sunt si indivizii. Asa cum nu exista boli, ci bolnavi, tot asa nu exista mase de oameni, ci indivizi cu personalitate, cu nevoi si cazuri specifice. Acestia "din urma" ar trebui reprezentati, nu masele de oameni (precum niste statistici).

8) Cultura, educatia, informatia, reprezinta ceea ce este sanatos in societate si trebuie agresiv promovate. Da, "agresiv", in sensul marketingului de gherila. Nu doar producatorii de medicamente, farmaciile, de exemplu, "merita" sa fie astfel promovate (incalcandu-se si o directiva europeana in acest sens, dar, din pacate, aceasta este o alta problema). Nu asa ar fi cel mai bine? Nu trebuie cineva sa echilibreze raporturile de forte?
Copiii, elevii indeosebi, trebuie invatati de mici sa cunoasca legile statului, legi care sunt (nu-i asa?) de partea lor (speram, nu doar teoretic). Si ei sunt, la urma urmei, parte din stat. Drepturile lor de consumatori (privind sanatatea, educatia etc.) sunt foarte importante.
Drepturile excesive ale copiilor sunt insa o indoctrinare periculoasa si o inducere in eroare. "Drepturile copiilor" ca materie de studiu inca din scoala generala ar fi o deviere a atentiei de la alte lucruri poate mai importante, o abatere de la menirea de cetatean responsabil si ca membru al unei familii (naturale sau nu, dar la fel de calde). Daca statul doreste binele copiilor cu adevarat, el trebuie sa stie sa investeasca in familii, adica in parinti, in mamele si in tatii copiilor, nu doar in scoli, pentru ca parintii sunt cei care le formeaza caracterul copiilor si le dau cei "sapte ani de acasa". Pregresul in scoli nu trebuie sa porneasca de la emanciparea exagerata a elevilor, caci ne vom trezi mai degraba cu o atitudine de sfidare din partea lor la adresa profesorilor si cu o dizolvare "nervoasa" a calitatii procesului de invatamant (dandu-se drepturi sporite elevilor, nu profesorilor, intaietate parintilor, nu dascalilor).

In concluzie, putem spune cu multa convingere ca statul are foarte multe probleme si doar un set de solutii, iar perspectiva pe termen mediu este destul de timida. Asa cum o masa monetara existenta pe piata rezolva doar partial o serie de nevoi ale oamenilor (la care ajung acesti bani si ii consuma sau, in cazurile cele mai rare si mai fericite, economisesc o parte din ei) si ale celorlati operatori din mediu (care trebuie sa transforme eficient banii, dintr-o resursa fara continut propriu-zis, in bunuri si servicii cu valoare reala pentru beneficiari), tot asa solutiile statului nu pot rezolva in totalitate problemele cetatenilor lui. Problemele raman, dar nu trebuie intretinute sau amplificate, ci atenuate, cat se poate.
Este adevarat ca intr-un stat nu sunt doar probleme economice. Un conflict militar, de exemplu, ar paraliza economia si atunci toata teoria ar fi inutila. Ar fi o criza mult prea mare (din toate punctele de vedere). Dar, pe timp de pace, nu se admite nicio scuza contra bunei gospodariri a avutului unei tari.